Här bor Norrlands nöjdaste hyresgäster

Allmännyttiga Lycksele Bostäders resultat toppar Hyresgästföreningen Norrlands hyresgästenkät. Bolagets vd Carina Hellström Edvinsson och fastighetsvärden Leif Karlsson berättar om framgångsreceptet.

 

Carina Hellström Edvinsson.

Grattis! Först och främst sportfrågan: hur känns det?
– Tack, det känns jätteskoj att vi har så nöjda kunder! Vilket våra egna kundundersökningar också visar. Nöjdhet är en färskvara som vi måste jobba med hela tiden för att hålla igång. Vi slappnar inte av, utan ska fortsätta arbeta för att bli ännu bättre, säger Carina Hellström Edvinsson.

Har ni firat?
– Javisst har vi firat, vi har ätit tårta tillsammans!

Lycksele Bostäder äger och förvaltar cirka 1 330 hyresrättslägenheter och 120 lokaler, ett bestånd som kan tyckas behändigt, enkelt att överblicka. Är det just er möjlighet att vara personliga som bidragit till de höga siffrorna?
– Ja, jag tror styrkan för oss små bolag är närheten till våra kunder. Det allra viktigaste för oss är att våra kunder trivs i sitt boende. Att bo i hyresrätt ska vara enkelt och bekymmerfritt. Därför lägger vi ner mycket tid och resurser på att erbjuda en god service med kvalitet och omtanke.

Att ni tillämpar hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll, där hyresgästen kan påverka underhållskostnaderna i sitt boende, en av framgångsfaktorerna?
– Påverkansmöjlighet och delaktighet är en del, en annan är att vi har en långsiktig underhållsplanering för att hålla våra fastigheter välunderhållna, vilket även innebär att vi också får en långsiktig ekonomisk planering. Jag är övertygad om att man alltid är en vinnare om man sköter sina fastigheter väl.

På er webb profilerar ni med att ni ”arbetar aktivt med hyresgästinflytande och miljöfrågor”. Kan du ge några exempel kring hur det är utmärkande, och vad ni fokuserar på just nu?
– Under många år har energibesparing varit en naturlig del av vårt arbete. Vi arbetar aktivt med energifrågor, gärna i dialog md våra hyresgäster. Lycksele Bostäder har också beslutat att gå in i Allmännyttans klimatinitiativ – ett gemensamt upprop för att minska utsläppen av växthusgaser. Tillsammans har vi antagit målet att de allmännyttiga bostadsföretagen ska vara fossilfria senast år 2030 och att energianvändningen ska minska med 30 procent.

– I dag märker våra hyresgäster av vårt aktiva miljöarbete i sin vardag. Om de läser en bok i soffan i jämn och behaglig inomhustemperatur från fjärrvärme, när de går under LED-belysningens sken på gården, när de källsorterar sitt avfall, när den närvarostyrda belysningen slår på i trapphuset eller då de använder den fjärrstyrda motorvärmaren. Ett hårt arbete och med hjälp av våra hyresgäster är vår förhoppning att vi ska nå våra energimål. Den stora vinnaren blir vår miljö!

– Vi är sedan 2004 trippelcertifierade enligt ISO-standard i miljö, kvalitet och arbetsmiljö. Nöjda medarbetarna leder till nöjda hyresgäster!

Kan du berätta något om era framtidsplaner?
– Vi har köpt mark i ett fint läge och arbete pågår med detaljplanen. Det skulle vara fantastisk om vi kunde tillskapa ytterliga bostäder i Lycksele, säger Carina Hellström Edvinsson.

 

”Jag känner nästan alla mina hyresgäster”

Leif Karlsson är en av LYBOS omtyckta medarbetare. Leif arbetar sedan tio år tillbaka som fastighetsvärd. Vad tycker han är utmärkande med hur LYBO arbetar med kundnöjdhet? Vad är det som gör att de lyckas så bra?

– Den nära relationen med hyresgästen. Vi arbetar områdesvis så jag känner nästan alla mina hyresgäster och det skapar en trygghet för dem, naturligtvis täcker vi upp för varandra, svarar Leif Karlsson.

Vilken är den främsta anledningen till att du valt att arbeta inom fastighetsbranschen?
– Mötet med människor, variationen i arbetet och så är det roligt!

Vad är roligast med din arbetsvardag som fastighetsvärd?
– Det är när jag träffar alla våra hyresgäster och i umgänget med mina härliga arbetskamrater. Vi har ett gott samarbete inom arbetslaget och även ett väldigt bra samarbete med våra entreprenörer – kunden ska vara NÖJD!

Vilka personliga egenskaper har du mest nytta av i ditt jobb?
– Att skapa relationer och vårda kundkontakter, serviceinriktad och en god problemlösare. Det är en fördel att vara händig. Lugn och trygg!

Vad händer just nu hos er på LYBO? Vilken är den största utmaningen?
– Det pågår en hel del projekt. Att vi får komma igång och bygga. Sen är hållbarhet en utmaning, inte bara nu utan även i framtiden.

Hur har din arbetsvardag förändrats i och med coronapandemin?
– Under april och maj gick telefonsamtalen ner. Jag har vid besök hos hyresgäst inte vistas i samma rum, tagit ansvar för att minska smittspridningen, följt de rekommendationer som varit gällande, både med omsorg av våra hyresgäster och för min egen hälsa.

Text: Sophie Sölveborn
redaktionen@forvaltarforum.se

 

Lycksele Bostäder AB, LYBO, ägs av Lycksele Stadshus AB, vilket i sin tur ägs av Lycksele kommun. Bolaget har fastigheter i Lycksele centralort samt Örträsk. Verksamheten består av produktion, uthyrning och förvaltning av bostäder och lokaler. Årsomsättningen är för närvarande 90 miljoner kronor.

Leif Karlsson, aktuell som fastighetsvärd på LYBO
Arbetat på LYBO sedan: 2010
Drömyrke som barn: polis eller brandman
Mitt bästa tips för ökad kundnöjdhet: engagemang!

Carina Hellström Edvinsson, aktuell som vd på LYBO
Arbetat på LYBO sedan: mars 2015
Drömyrke som barn: fotbollsspelare eller advokat
Mitt bästa tips för ökad kundnöjdhet: engagemang, god service, bemötande och pålitlighet.

Hyresgästenkäten
Har skickats ut per e-post och post till alla Hyresgästföreningen Norrlands medlemmar boende i fastigheter med förhandlingsordning. Totalt kom cirka 8000 svar in i de fyra nordligaste länen. Läs mer hos Hyresgästföreningen.

Vad tycker hyresgästerna? Sök på Din värd!

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega