En bra förvaltare är en god lyssnare

Emilia Johansson (till höger) och Frida Wahlberg (till vänster) är tranieer på Wihlborgs. De har båda utbildat sig på Malmö universitet.

Emilia Johansson är förvaltar-traineen som rotat sig både i sin yrkesroll och på Wihlborgs. Att bli framgångsrik som förvaltare handlar enligt henne främst om att vara lyhörd. Att bygga relationer genom att lyssna dubbelt så mycket som man pratar. 

 

Intervju med Emilia Johansson.

Hur hittade du till branschen och förvaltaryrket?
– Vägen fram till min förvaltartraineetjänst på Wihlborgs började 2016 med att jag läste Fastighetsföretagarprogrammet på Malmö universitet. Det berörde såväl teknik och juridik som ekonomi och service – med inriktning fastighet. Det var en bekant som gjorde att jag fick upp ögonen för utbildningen.

– Under studietiden jobbade jag extra på ett bostadsbolag som uthyrare och efter att ha avslutat utbildningen ville jag prova på ett arbete där jag fick arbeta tillsammans med många olika människor, företag och frågeställningar som berör den kommersiella delen av fastighetsbranschen.

Vad är roligast med fastighetsförvaltning?
– Kombinationen att förvalta byggnader som ska stå i många år och att bevara relationerna med såväl gamla som nya hyresgäster. Att hitta nya lösningar gemensamt för att företag ska kunna utveckla sina verksamheter och trivas i våra fastigheter. Dagarna ser aldrig likadana ut, jag stöter ofta på nya utmaningar.

– Vad som är roligast beror såklart på vem man frågar. Men enligt mig som är ny i yrket är det att jag tänker att jag aldrig kommer bli riktigt fullärd samt att jag får arbeta med kompetenta människor inom deras spetsområden.

Vilken är den största utmaningen just nu?
– Branschens största utmaning är att framtidens behov förändras, bland annat på grund av pandemin, vilket i sin tur har påskyndat digitaliseringen. Vi måste våga utmana oss själva med att tänka nytt och modernt, gamla vanor och rutiner har förändrats.

Hur har din arbetsvardag förändrats i och med coronapandemin?
– Den har medfört att mötena med hyresgästerna har blivit färre eller istället sker digitalt. Det är lättare att få affärerna framåt vid ett fysiskt möte. Sättet att arbeta för att bibehålla och upprätta kundrelationer har förändrats, och beslutsvägarna har i vissa fall blivit längre.

Har du någon förvaltar-mentor?
– Ja det har jag, och det tror jag är väldigt nyttigt för alla nyexaminerade fastighetsförvaltare att ha. Någon med bred erfarenhet att bolla idéer med samt att få feedback ifrån. Det skapar både trygghet och bidrar till den personliga utvecklingen. Min mentor har tidigt gett mig eget ansvar vilket jag tycker har påskyndat min utveckling.

– Wihlborgs medarbetare över lag har varit väldigt villiga att hjälpa mig för att jag skulle få ut så mycket som möjligt av min traineeperiod, det har betytt mycket för mig.

 Vilket är det mest användbara råd som du fått av erfarna förvaltare på Wihlborgs?
– Det finns ett ordspråk som säger att vi människor har två öron och en mun av en anledning, och det är nog ett av de bästa råden som jag fått. Som förvaltare är det nämligen av största vikt att lyssna in kundens behov för att sedan skräddarsy en lösning eller erbjudande till dem.

 Vilka personliga egenskaper har du mest nytta av i ditt jobb?
– Det är just att vara lyhörd och att vara nyfiken, noggrann och eftertänksam.

Inom vilket område av fastighetsförvaltningen tycker du att det behövs mest nytänk?
– Kring hur lokaler ska anpassas för framtiden, på marknaden efterfrågas det mer flexibla lösningar. Det i kombination med ett hållbarhetstänk där det är viktigt att hitta lösningar där vi till exempel kan återvinna material och tänka brett och framåt vid anpassningar av lokalerna. Kontoren behöver kännas inspirerande och vara en bra mötesplats där kollegor träffas för att utvecklas tillsammans.

Text: Sophie Sölveborn
redaktionen@forvaltarforum.se

 

 

 

Bli den första att kommentera "En bra förvaltare är en god lyssnare"

Kommentera

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in
Inköpsportal - tipsa oss
Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB
Bild, minst 540 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB
Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB
Inköpsportal - tipsa en kollega