Hållbar modell för underhåll i corona-tider

Mitthem bestämde sig tidigt i våras för att prioritera om sitt underhållsarbete med anledning av pandemin. Bolaget skulle satsa mer på utvändigt underhåll och bidra till sysselsättningen för de lokala företagen. Förvaltningschefen Fredrik Berggren berättar om omställningen och planen framåt.  

Varje år genomför allmännyttiga Mitthem i Sundsvall underhåll och investeringar i befintliga fastigheter för cirka 180 miljoner kronor. I mars gick bolagets vd Lotta Björklund ut i ett pressmeddelande med att fokus framöver skulle ligga på yttre underhåll. En del åtgärder som skulle ha genomförts de kommande åren skulle istället starta direkt.

Såhär ett halvår senare, hur har det gått?

– Jo, vi har bland annat bytt tak, slammat, putsat och målat fasader. Vi har anlagt ett antal nya umgängesytor i våra studentområden, renoverat och dragit om dagvattensystem och rustat upp lekplatser. Projekt som vi tidigarelade med ett till tre år. Några kommer att pågå fram till hösten 2021, berättar Mitthems förvaltningschef Fredrik Berggren.

”Vilka entreprenörer drabbas hårdast?”
Bolaget har ett bestånd på 5800 lägenheter, 50 medarbetare och sysselsätter ett hundratal entreprenörer. Att ställa om underhållsarbetet blev också en fråga om att skapa och upprätthålla sysselsättning för lokala företag.

– Vi satte oss tillsammans i förvaltningen och såg över underhållsplanen, vad som var möjligt att tidigarelägga samt vilka av våra entreprenörer som skulle kunna drabbas hårdast. Utifrån de parametrarna gjorde vi omprioriteringen och har lyckats riktigt bra med att upprätthålla sysselsättningen. Alla våra entreprenörer är fortfarande med oss och med oförändrad styrka.

Erbjudit annat boende till hyresgäster i riskgrupp
Vad gäller större underhållsåtgärder, som stambyten, har Mitthem fortsatt med dessa i oförändrad omfattning och enligt plan.

– Det är mycket beroende på att vi har haft en bra dialog och ett gott samarbete med våra entreprenörer och hyresgäster. Vi har vidtagit extra åtgärder, bland annat har vi erbjudit annat boende till hyresgäster i riskgrupp. Vi har också tätare intervall på städning av gemensamma ytor och varit noga med att undvika fysisk kontakt. Just nu ser vi ingen anledning till att avbryta planerade underhåll.

”Undvikit samla på oss underhållsskuld”
Mitthem har varit restriktiva med annat icke-akut invändigt underhåll och Fredrik Berggren betonar samtidigt att det som utförs görs med stor försiktighet.

– Vi är noga med skyddsutrustning, handhygien och ber våra hyresgäster att inte vistas i samma rum där vi utför arbete. På det sättet har vi också undvikit att samla på oss en underhållsskuld, vilket vi var lite oroliga för tidigt i våras.

Han berättar samtidigt att majoriteten av reaktionerna från hyresgäster och medarbetare har varit positiva.

– Rent allmänt så finns det en stor förståelse och respekt både hos våra hyresgäster och hos våra medarbetare, för situationen och de ändrade rutiner vi infört med anledning av pandemin.

Scenario-plan för 2021
Mitthem har gjort en scenario-plan inför nästa år och kommer inom kort att gå in i budgetprocessen.

– Just nu har vi inte för avsikt att tänka om när det gäller större planerade åtgärder, men vi följer utvecklingen och de rekommendationer som kommer från Folkhälsomyndigheten. Vi är redo att anpassa oss om vi behöver.

Ett bra år, trots allt.
Fredrik Berggren började sin tjänst på Mitthem för precis ett år sen, i september 2019. Han kommer närmast från IKEA och rollen som Site Facility Manager.

– Mitthem är ett fantastiskt bolag att jobba i och jag trivs väldigt bra. Första året har gått väldigt fort och våren har minst sagt varit speciell. Den allmänna oron för coronapandemin och att vi blev begränsade i våra fysiska möten har bitvis varit utmanande, men vi har ju istället blivit tvungna att hitta andra vägar för att möta våra medarbetare, hyresgäster och samarbetspartners, säger Fredrik Berggren och konstaterar:

– Tittar jag tillbaka på året som gått så tycker jag att vi kan vara nöjda med de beslut som vi tagit.

Text: Sophie Sölveborn
redaktionen@forvaltarforum.se

 

 

 

 

 

 

Bli den första att kommentera "Hållbar modell för underhåll i corona-tider"

Kommentera

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in
Inköpsportal - tipsa oss
Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB
Bild, minst 540 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB
Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB
Inköpsportal - tipsa en kollega