”Sker magiska saker om vi får fria händer”

… Per Svensson, vd på Croisette som startar nya affärsområdet Digital Property Management.

Varför namnet Digital Property Management?
– Vi kommer fokusera på att se till att våra kunder får rätt förutsättningar gällande deras digitala möjligheter. Om någon vill bli kund hos oss är det ett krav att vilja vara med på en utvecklingsresa där onödigt arbete minimeras. Varje förändring ska leda till det bättre antingen ur, miljö, effektiviserings- eller varumärkesperspektiv. Annars får de fortsätta som de gör och slipper bli kund.

Vad ska ni leverera som inte andra gör?
– Det kommer visa sig. Men om vi vänder på det, vad levererar vilken extern förvaltare (eller fastighetsbolag) i dag som är av någon betydelse? Det är få som på riktigt börjat sin digitaliseringsresa och det finns inget bestånd vi inte hade kunnat börja ta hand om där vi både hade ökat digitaliseringsgraden och effektiviteten. Vi skulle väldigt gärna bli motbevisade, för då hade i vart fall några kommit en lång bit.

– Vårt första steg med ett nytt uppdrag är att se oss lite som en management-konsult. Vi ser över helheten och lyfter fram vilka processer som behöver förbättras först, vilka system som behöver bytas ut och vilka effekter det ger kunden. Förvaltning i dag är tyvärr extremt passiv och utvecklingsgraden är på tok för låg. Det säger lite emot sig själv, men vi kommer arbeta för att hanteringen förvaltningsmässigt blir så oberoende av oss som möjligt. På lite sikt kommer vårt arbete bli mer att bevaka system och kunder, utveckla serviceutbud och varumärke. Som det är i andra branscher.

Ge exempel på några konkreta digitala lösningar som ni erbjuder?
– Vi är för alla typer av moderna lösningar som är öppna, där kunderna råder över sin egen data och det finns ett problem som blir löst av en dator i stället för av en människa. De processer som inte går att lösa off the shelf, kommer vi att hitta nya lösningar på. Det mesta är redan hanterat fast i andra branscher, så vårt arbete kommer till stor del bestå av att lyfta blicken och lära oss av de branscher som ligger längst fram.

Hur många ska arbeta med det nya affärsområdet?
– Vi räknar med att vara ett tiotal före årsskiftet, kanske fler.

Vilken kompetens har de för att täcka alla digitala lösningar?
– All som behövs. Att veta målet räcker för att komma fram, det finns gott om starka krafter som vill hjälpa till. Finns viljan från kund så löser vi resten. Vill kunden ge oss fria händer? Ja, då kommer det hända magiska saker.

Har ni några fler uppdrag än Tornet än så länge?
– Tornet är i särklass det finaste och största uppdraget vi har. Vi kommer inom kort kunna presentera ytterligare trofé-kunder. I övrigt har vi i olika omfattning arbetat med mindre delar ur förvaltningsperspektivet.

Text: Hans Hellberg
hans.hellberg@forvaltarforum.se

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega