Snart dags för nya nyckeltjänsten

I vår är det dags för lansering av fastighetsbranschens digitala nyckeltjänst Accessy. Minskade kostnader för nyckelhantering, möjlighet att sälja passage- och lås som tjänst och ökade möjligheter att dela på ytor är några av fördelarna för fastighetsägare.

Accessy är en digital plattform där fastighetsägare kan fördela access, rättigheter och behörigheter till låsta utrymmen som kontor, mötesrum, lokaler och lägenheter.

Plattformen som är en öppen lösning gör det möjligt för låsleverantörer och fastighetsägare att koppla sina system till den.

Standard för branschen
Tanken är att Accessy ska bli en standard för hantering av digitala lås i fastighetsbranschen.

– Vi vill öppna upp samhället och göra vardagen enkel genom att ge människor enkla och säkra möjligheter att dela tillgångar i samhället, säger Christoffer Börjesson, digital chef på Fastighetsägarna och vd för bolaget Accessy, där även Akademiska Hus, Castellum, Fabege, Humlegården och Vasakronan är delägare och har deltagit i utvecklingen.

Tillgång till mycket
Tanken är att den som ansluter sig till Accessy med appen och rätt behörighet kan ta sig in i allt från kontor och paketboxar till att boka mötesrum och ladda sin elbil.

Affärsmodellen ser i stort sett ut så att fastighetsägaren prenumererar på den digitala plattformen och i sin tur kan öka sina intäkter till hyresgästföretag och serviceföretag som vill in i fastigheterna.

Christoffer Börjesson.

Minskade kostnader och ökade intäkter
– Minskade kostnader för nyckelhantering, ökade intäkter genom att sälja passage och lås som en tjänst och ökade möjligheter att dela ytor är några av fördelarna för fastighetsägare, säger Christoffer Börjesson. För hyresgäster och servicebolag blir det enklare att få passage och ökad säkerhet. Dessutom blir det minskade kostnader tack vare effektivare nyckelhantering.

Säkerheten ökar genom att alla som använder sig av appen måste identifiera sig med en krypterad nyckel liknande bank-id.

Testats under vintern
Plattformen har under vintern testats av ett hundratal användare på tio olika anläggningar.

– Det har funkat jättebra, vi har testat säkerheten med gott resultat men inte gjort några överbelastningstest ännu. Vi kan behöva snabba upp systemet när det blir fler användare.

Nästa steg är nu att ta in några fler delägare, integrera fler låsleverantörer och få fler fastighetsägare att installera uppkopplade lås. Accessy ska sjösättas någon gång under kvartal två.

– Målet är att plattformen vid årsskiftet ska användas i tio-femton anläggningar och ha ett tusental användare, säger Christoffer Börjesson.

Tomas Öhrn.

Smidigt och säkert
Thomas Öhrn är teknisk konceptutvecklare på Castellum som är en av delägarna som testat tjänsten.

– För oss som har 650 fastigheter med många olika passagelösningar innebär den nya plattformen en möjlighet för oss att få ihop det på ett enhetligt sätt. Det finns stora fördelar både för oss som varit med att påverka tjänsten och för dem som vill ansluta vartefter. Det är viktigt att tjänsten hela tiden fortsätter att utvecklas utifrån de nya behov som växer fram, säger Thomas Öhrn som ser smidighet och säkerhet som tjänstens främsta fördelar.

– Dessutom kommer det förhoppningsvis innebära ökad konkurrens och därmed på sikt billigare dörrar och låssystem.

Fredrik Sidhagen.

Skapa mervärde för kunderna
Fredrik Sidhagen, är vd för passer- och säkerhetsföretaget RCO Security som beslutat öppna upp sina system för Accessy.

– Vi har förstått att det finns ett annat beteende i dag hos fastighetsägare och slutkunder där fastighetsägare vill kunna möjliggöra access till ytor som en tjänst. Det är inget som vi kan leverera själva till en bredare publik. Vi ser nyttan med den publika plattformen för att skapa accessmöjligheter och där vill vi vara en möjliggörare för fastighetsägarna och bidra till att skapa mervärde för kunderna. Vi följer utvecklingen med stor nyfikenhet och ser positivt på den, säger Fredrik Sidhagen.

Text: Hans Hellberg
hans.hellberg@forvaltarforum.se

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega