De har landets mest nöjda kontorshyresgäster

Ikano Bostad har Sveriges nöjdaste kontorshyresgäster och bland storbolagen hamnar Hufvudstaden i topp. Det visar Fastighetsbarometern Kontor.

Undersökningen som mäter hyresgästernas nöjdhet med lokaler, service och förvaltningskvalitet presenterades den 17 oktober av CFI Group och Fastighetsägarna Sverige.

I Fastighetsbarometern Kontor 2019 vinner Ikano Bostad med ett Nöjd Kund-index (NKI) på 86 och har därmed Sveriges nöjdaste kontorshyresgäster.

Storbolagslistan toppas även i år av Hufvudstaden som i 2019 års mätning når ett NKI på 84.

Fastpartner ökade mest
I år var det hård konkurrens i toppen av barometern, med 6 bolag som når ett NKI på 80 eller högre.

Även konkurrensen om årets bästa NKI-förbättring var hög. Flera bolag visade på en mycket god utveckling under året och i år vann Fastpartner, som ökade sitt NKI med hela 9 enheter.

Gemensamt för dessa bolag är att de jobbar mycket aktivt med de områden som starkast driver kundnöjdhet.

Vinnarnas kommentarer
– Den avgörande faktorn för vår positiva utveckling är att vi har ett nära samarbete med våra hyresgäster. Genom att ha en bra dialog, både mellan oss och hyresgästerna men också hyresgästerna emellan, har vi möjlighet att identifiera problem och lösa frågor på ett snabbt och enkelt sätt. Det här är ett arbete som vi gör tillsammans, säger Olle Ingman, förvaltningschef Syd/Väst, Kontor och Vårdboende på Ikano Bostad.

– Vi ser vår placering i undersökningen som ett bevis på en sund och stark företagskultur och ett arbetssätt som präglas av ett stort engagemang för kunden. Att kunden står i fokus är och har alltid varit vårt framgångsrecept, därför är det oerhört glädjande att vi återigen placerat oss främst bland storbolagen, säger Bo Wikare, tf vd Hufvudstaden.

Personlig service avgörande
Det sammanvägda Nöjd Kund-indexet stiger i år med 2 enheter till 75 på en 100-gradig skala, vilket är en tangering av det högst uppmätta indexet sedan starten av Fastighetsbarometern 1997.

Det som starkast driver kundnöjdheten är hyresgästens upplevelse av sin kontaktperson, informationen från hyresvärden, samt uppfattningen om den lokal och fastighet man sitter i.

– Efter tre år av oförändrat resultat kan vi i år glädjande meddela att branschens NKI når ett värde på 75, och den positiva trenden som vi har sett det senaste decenniet fortsätter. Under 2019 års mätning har vi noterat att bolag som tidigare haft lägre betyg, i år har knappat in på de bolag som visat goda resultat historiskt, säger Fredrik Luttropp, projektansvarig för Fastighetsbarometern på CFI Group.

– Förmågan att leverera personlig service blir allt mer central för att lokalhyresgästerna ska vara nöjda. Den enskilde medarbetaren på fastighetsbolagen har därför en avgörande roll för kundlojaliteten och lönsamheten, vilket effektivt kan följas upp med NKI-undersökningar, säger Reinhold Lennebo, vd Fastighetsägarna Sverige.

Källa: CFI Group

Läs också: Väla har nöjdaste hyresgästerna – igen

Fastighetsbarometern Kontor är Sveriges största nöjd kund-undersökning för fastighetsägare och förvaltare av kontorslokaler. I årets undersökning har 3 000 hyresgäster intervjuats under augusti och september. Resultatet presenteras i form av ett index från 0-100. Totalt deltar 18 bolag i Fastighetsbarometern Kontor som genomförs årligen sedan 1997.

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega