Viktor Hjelmqvist och Mikaela Åldstedt delar med sig av sina fem vassaste handelstrender som nytillträdda Portfolio Managers på Nordier. Tillsammans delar de på portföljen för Grosvenor Nordic som består av totalt sex kommersiella fastigheter i norden.
- Data is KING. Det blir allt viktigare att samla in data och kontinuerligt analysera butiksbesökarnas köpbeteenden, precis som e-handeln gör dagligen.
- Starka onlineportaler går offline och satsar på butiker i bra lägen på starka handelsplatser. De fysiska handelsplatserna väljs ofta utefter var de är geografiskt starka online.
- ”Rightsizing” av butikslokaler är en tydlig trend som växt sig allt starkare vilket innebär att varumärken bygger om sina butikslokaler efter den geografiska efterfrågan och omsättningsutveckling.
- Generation Greta är på frammarsch! Kundernas medvetenhet har ökat och växt sig allt starkare då många sätter miljö framför pris.
- De som har ett rejält försprång är de som varit skickliga på att kombinera online och offline utifrån ett proaktivt förhållningssätt.
Källa: Nordier