Mimer vill få hyresgästerna att sortera rätt

Mimer startar en informationskampanj som ska uppmuntra alla hyresgäster att sortera sina sopor och framför allt lägga dom på rätt plats. Kampanjen sker till största del i sociala medier och på utomhusannonsering. Kampanjen kommer att pågå under resten av året.

– Vårt ansvar som fastighetsägare är att skapa så pedagogiska och effektiva återvinningsplatser som möjligt och kommunicera löpande med hyresgästerna om hur sopsorteringen ska gå till. Men det räcker inte, vi behöver nå ut bredare och snabbare både för att öka kunskapen men också för att öka engagemanget kring sortering. Därför startar vi nu den här kampanjen, säger Maria Eberhardsson, kommunikationschef vid Bostads AB Mimer.

– Väldigt ofta sätts en plastpåse kring den papperspåsen med matavfall för att undvika kladd och dropp och så slängs alltihop i kärlet för matavfall. Det beteendet vill vi få bort. Det är ett av de starkaste budskap vi vill lyfta i kampanjen då det är ett av de största problem vi har gällande sorteringen i miljöbodarna.

Rådet är istället att sätta ytterligare en brun påse ovanpå den fyllda matavfallspåsen om man är rädd för dropp och vara noga med vad som stoppas i påsen. På så vis kan matavfallet återvinnas. Annat som avhandlas i miljökampanjen är hur grovsopor ska återvinnas.

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega