Leveriet = postkontoret 2.0

Syftet med Leveriet är att göra det trevligare och effektivare att hämta ut och skicka paket, säger Mattias Celinder.

Leveriet är Atrium Ljungbergs test att integrera e-handeln med den fysiska handelsplatsen.

Bolaget erbjuder sedan i vintras sina kunder i Sickla i Stockholm och Mobilia i Malmö att hämta ut och skicka paket under trevligare former i konceptet Leveriet.

– Vi bestämde tidigt att vår huvudkund är den som hämtar ut paketen, och inte de som skickar ut eller levererar. Därför är det viktigt hur det ser ut och hur man bemöts, säger Mattias Celinder.

Prova på plats
Följaktligen är Leveriets lokaler ljust och trevligt inredda och med engagerad personal på plats.
Bland annat finns provrum som gör det möjligt att på plats prova kläder man fått och skicka tillbaka dem direkt om de inte passar.

– I början var det ingen som provade men nu har det skapats ett behov och många tycker i dag att det är jättebra. Det borde också gynna e-handlaren som snabbare få tillbaka sina varor och kan sälja dem på nytt.

Förpackningar och emballage
Kunderna kan också på plats lämna ifrån sig förpackningar och emballage som sorteras och återvinns. Dessutom kan den som ska skicka paket handla omslagspapper och förpackningar och få hjälp med inslagningen.

– Leveriet är lite som ett postkontor 2.0, säger Mattias.

Utskjutet lager
Men i lokalerna ges också e-handelsaktörer möjlighet att ställa ut och visa upp sina varor på plats. Dessutom förbereder Atrium Ljungberg för att kunna erbjuda e-handlarna så kallade utskjutna lager.

– Säg att ett företag har kampanj på en viss vara som man räknar med att sälja mycket av. Då kan de skicka ut en mängd sådana varor till oss i förväg så att kunderna kan hämta varorna omgående när de beställt och betalat.

Text: Hans Hellberg
Hans.hellberg@forvaltarforum.se

Bli den första att kommentera "Leveriet = postkontoret 2.0"

Lämna en kommentar