Just nu arbetstränar den första digitala medarbetaren på Skandia Fastigheter. IT-chefen Joakim Ekman ser stora möjligheter i robotiserade processer.
Repetitiva regelbaserade arbetsuppgifter finns liksom på alla företag även hos Skandia Fastigheter. I en del fall kan sådana uppgifter utföras av en digital medarbetare, samtidigt som den ordinarie personalen istället kan fokusera på att skapa mervärden och direkt kundnytta.
Det har varit utgångspunkten för Skandia Fastigheters egen robot, som nu har satt tänderna i sina första utmaningar på jobbet.
Den första robotiserade processen på Skandia Fastigheter handlar om att fylla en avtalsmall för hyresgästkontrakt med data. Förslaget att ersätta den mänskliga faktorn i det aktuella momentet kom från en engagerad medarbetare, som även fortsatt är djupt involverad i robotiseringsprojektet.
Enorm potential
– Just nu arbetstränar vår digitala medarbetare, och hen gör ett väldigt bra jobb åt oss. Förutom att vi nu i större utsträckning kan lägga tid på rätt saker – nämligen att lyssna på våra kunder och utveckla samarbetet med dem – minskar också risken för fel som den mänskliga faktorn kan ge upphov till, berättar IT-chefen Joakim Ekman och tillägger;
– Så kallad RPA (Robotic Process Automation) har en enorm potential och kommer att innebära stora förändringar för alla branscher och företag. Vi jobbar nu med att identifiera fler processer i bolaget som kan bli RPA-aktuella. Ju tidigare vi förstår och kan anamma förändringen, desto större blir nyttan för oss och för våra hyresgäster.
Källa: Skandia Fastigheter