Så får du framgångsrika relationer

Ett av de starkaste och mest kraftfulla verktyg man har för att lyckas i livet är att lära sig mer om människors olikheter och hur man kan förhålla sig till varandra. Framgångsrika människor har framgångsrika relationer och dessa har inte tillkommit av en slump.

Det ligger en hög grad av självinsikt och mognad bakom förmågan att kunna komma överens med andra, framför allt med alla de ”som inte är som jag”.

Men alla relationer oavsett hur framgångsrika de är har konflikter och meningsskiljaktigheter. Skillnaden ligger i hur vi hanterar konflikten. Här kommer därför några goda råd för fortsatt framgång i dina nära relationer.

Fyra beteenden som kan leda en relation i fördärvet

  1. Påhopp: ”Du gör alltid” eller ”Du säger aldrig” eller ”Vad är det för fel på dig?!”  Frågor och påståenden som ingen kollega  i världen kan besvara.
  2. Försvar: Det är mänskligt och naturligt att försvara sig i en konflikt. Men om vi inte känner igen och kan hantera våra egna och andras försvar förvärras oftast bara konflikten.
  3. Förakt: Visa sitt missnöje och/eller demonstrera sin överlägsenhet genom att grimasera, rulla med ögonen eller titta bort när den andre försöker säga något viktigt.
  4. Tystnad: Den ena vägrar att säga något alls överhuvudtaget. Svarar och bemöter inte kollegan i samtalet.

Hög puls?
De flesta har under en konflikt en puls över 95 slag i minuten och på den nivån är det ytterst svårt att agera rationellt. Adrenalinet pumpar och kroppen tolkar detta som att vi är i fara och att vi till varje pris måste skydda oss. Detta förklarar varför vi under många gräl kan säga saker som vi sedan ångrar.

Om du känner dig riktigt upprörd eller märker att den du ska prata med är det, välj hellre att lägga ned vapnen och ta upp samtalet igen när båda lugnat ned sig.

Lär känna dina kolleger
Det går bara att rädda en relation och lösa en konflikt om det i grunden finns en existerande vänskap. Hur kommer man dit?

  • Lär känna dina kollegor och teammedlemmar! Var genuint intresserad av deras åsikter, tankar, önskningar.
    Se till att du vet vad dina teammedlemmar allra helst vill göra och kontrollera med jämna mellanrum att din kunskap är uppdaterad.
  • Visa tacksamhet, beundran och respekt. Att tänka dessa saker räcker inte, du måste visa det i ord och handling. När du imponeras av vad en kollega gjort eller sagt. Säg det.
  • Rör dig mot din kollega, inte ifrån. Det är särskilt viktigt när någon vill säga något eller ha din uppmärksamhet. Stanna upp, titta honom/henne i ögonen, visa att du är intresserad.

Och till sist, du kan inte göra om din kollega
Vi är alla olika och de flesta konflikter uppstår för att vi retar oss på att någon inte agerar, tänker eller kommunicerar som vi själva gör. Se till att ni har tillgång till ett fungerande verktyg att kunna prata om era olikheter på ett odramatiskt och objektivt sätt utan att hamna i baklås. Och framför allt för att kunna se styrkan i att ni är olika.

Att uppskatta och se fördelen i att människor är olika är en av människans största framgångsfaktorer men tyvärr behövs en fortsatt medvetenhet kring detta.

Hade alla redan varit medvetna om hur olika vi människor tänker, ser och uppfattar världen, skulle vi inte ha så många konflikter, eller bestämda uppfattningar för den delen, om att vissa personer (som inte är och agerar som jag) är ”fel” eller ”mindre värda”.

Möts på halva vägen där det går och låt det andra vara. Projektet ”att göra om sin kollega” är ändå dömt att misslyckas och knappast något vi ska ägna vår arbetstid åt.

Annika R Malmberg

Annika är grundare och vd för Hamilton Group och en av Sveriges mest kända talare och författare inom kommunikation och samarbete. Hon har lång erfarenhet av både säljträning och ledarutveckling och är certifierad i den pedagogiska modellen Insights Discovery som beskriver personlighetstyper genom färger. I sin senaste bok ”Make it work – en guide till fungerande relationer” vidgar hon perspektivet till att omfatta även de privata relationerna.

Annika har under våren en egen föreställning på Scalateatern i Stockholm om hur man når framgång.

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega