Sveriges nöjdaste kontorshyresgäster

Pembroke Real Estate och Hufvudstaden har landets mest nöjda kontorshyresgäster. Det visar Fastighetsbarometern Kontor 2018.

Pembroke Real Estate toppar för andra året i rad kategorin Kontor med ett Nöjd-Kund-Index (NKI) på 88 och har därmed Sveriges nöjdaste kontorshyresgäster.

Bland storbolagen toppar Hufvudstaden med ett NKI på 85.

Årets bästa NKI-förbättring vanns av Bonnier Fastigheter, som ökade sitt NKI med hela 5 enheter.

Hög ambitionsnivå
Gemensamt för dessa bolag är att de jobbar mycket aktivt med de områden som starkast driver kundnöjdhet.

– Under 2018 har vi lagt stor vikt vid att sprida information om det hållbarhetsarbete vi utför och fastigheternas LEED miljöcertifieringar. Vi vet att det är en prioriterad fråga för våra hyresgäster och vårt arbete har avspeglats i resultatet, säger Åsa Blomkvist, asset manager Analys på Pembroke.

Hon berättar att Pembrokes team arbetar dedikerat med fastigheterna för att tillhandahålla exklusiv standard, känsla för detaljer och skräddarsydd service till sina hyresgäster.

Kunden i fokus
Hufvudstadens vd Ivo Stopner menar att framgången till stor del beror på företagskulturen och engagemanget för kunden.

– Vi ser vår placering i undersökningen som ett bevis på en sund och stark företagskultur och ett arbetssätt som präglas av ett stort engagemang för kunden. Att kunden står i fokus är och har alltid varit vårt framgångsrecept, därför är det oerhört glädjande att vi återigen placerat oss främst bland storbolagen, säger Ivo Stopner.

Vad driver kundnöjdhet?
Fastighetsbarometern Kontor mäter hyresgästernas nöjdhet med lokaler, service och förvaltningskvalitet.

Det sammanvägda Nöjd-Kund-Indexet förblir i år oförändrat och ligger kvar på 73 på en 100-gradig skala, vilket är en tangering av det näst högst uppmätta indexet sedan starten av Fastighetsbarometern 1997.

De områden som starkast driver kundnöjdheten är hur fastighetsägaren lever upp till den image bolaget har, den service som ges till hyresgästerna, hur felanmälningar behandlas samt uppfattningen om den lokal och fastighet man sitter i som hyresgäst.

Kunddrivet arbetssätt
Det är nu tredje året i rad som Fastighetsbarometern Kontor visar på ett sammanvägt NKI-index på 73, vilket tyder på en stagnering efter den positiva trend vi sett inom branschen det senaste decenniet.

– Samtidigt visar årets resultat på en ökad spridning mellan bolagens resultat vilket tyder på att ett kunddrivet arbetssätt har blivit allt viktigare för att möta hyresgästernas högt ställda förväntningar. Den ökande konkurrensen vi sett i toppen av barometern fortsätter även i år, där tre bolag har ett NKI på 85 eller högre, säger Magnus Johnson, projektansvarig för Fastighetsbarometern på CFI Group.

– Generationsskiftet på arbetsmarknaden, digitaliseringen och ökade krav på hållbarhet gör att vi arbetar på nya sätt och att kontorets roll förändras. Det gör det ännu viktigare att känna till kundens behov och önskemål, säger Reinhold Lennebo, vd Fastighetsägarna Sverige.

Källa: CFI Group

Fastighetsbarometern Kontor
Sveriges största nöjd-kund-undersökning för fastighetsägare och förvaltare av kontorslokaler. I årets undersökning har 2 700 hyresgäster intervjuats under augusti och september. Resultatet presenteras i form av ett index från 0-100. Totalt deltar 20 bolag i Fastighetsbarometern Kontor som genomförs årligen sedan 1997.

CFI Group
Ett världsledande konsultföretag inom Customer Asset Management. Med utgångspunkt i kunden som finansiell tillgång hjälper CFI Group företag att skapa tillväxt och öka lönsamheten genom kunddriven affärsutveckling. Expertisområden är analys och verksamhetsrådgivning, där vi omvandlar kundinsikter till faktiska åtgärder hos företag.

Fastighetsägarna
Branschorganisationen arbetar för en väl fungerande fastighetsmarknad. De 15 000 medlemmarna äger och hyr ut bostäder och lokaler över hela landet. Fastighetsägarna representerar såväl de största börsnoterade fastighetsbolagen, kommunägda bostadsbolag som privata fastighetsföretag och bostadsrättsföreningar.

 

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega