Kompetens / Nytt om utbildning & kompetens

Alltför vanligt att ny kunskap slarvas bort

Professor Per-Erik Ellström ger tips om hur du och hela arbetsplatsen bättre tar tillvara ny kompetens. Chefen har ett stort ansvar.

Både trivseln på arbetsplatsen och kvaliteten på det arbete som utförs ökar om kompetensutveckling sker på rätt sätt. Men tyvärr kastas mycket tid och pengar bort på kurser och liknande som inte ger något bestående värde eller någon förändring i organisationen.

Det menar professor Per-Erik Ellström, som ägnat en stor del av sitt forskarliv åt frågor om utbildning och lärande i arbetslivet.

Lärande i vardagen
– Satsningar på kompetensutveckling kopplas oftast inte till lärande i vardagen. Du måste få använda kunskapen, annars glömmer du snabbt bort den, säger Per-Erik Ellström.

Han anser att detta är ett gemensamt ansvar för arbetstagaren och arbetsgivaren. Före den lärande aktiviteten bör behovet av kompetenshöjning analyseras, förslagsvis under ett utvecklingssamtal mellan medarbetare och chef.

Dela med sig till kollegerna
Under aktiviteten, till exempel den kurs som medarbetaren är på, sker kontakt och avstämning. Och efteråt får den nyutbildade dela med sig av sina kunskaper på arbetsplatsen till kollegerna.

– Om ingen frågar eller om du aldrig får tid att berätta kommer du efter en tid bara minnas att du varit iväg på ett ställe några dagar och att det kanske var trevligt.

Coachande chefer
Ökad kvalitet, nya sätt att jobba och bättre resultat förutsätter att ny kunskap omsätts i praktiken i det dagliga arbetet. Detta kräver i sin tur att det råder ett öppet klimat, motivation hos individen och en chef som fungerar som coach, menar Per-Erik Ellström.

– En viss bekvämlighet och bristande motivation kan så klart finnas hos arbetstagaren i vissa fall när det gäller viljan att föra sin nyvunna kompetens vidare. Men ett stort ansvar vilar på chefen. Om denne har en oförmåga eller ovilja att vara god handledare, ställa frågor och ge utrymme till medarbetaren, då sker ingen förändring och utveckling.

Hur vanliga är sådana chefer?
– Jag bedömer att av hundra chefer så är det mellan tio och 30 som verkligen fungerar som coacher i vardagen och ser till detta med lärande och utveckling.

Varför är det så?
– Jag tror att många chefer och ledare mest funderar på budgetar och system för management och inte förstår hur betydelsefulla de är när det gäller att ta tillvara medarbetares kompetens.

Per-Erik Ellström betonar att det inte bara handlar om att skicka medarbetare på olika typer av kompetensutveckling, utan att det viktiga är lärande i vardagen där nyfikenhet, kreativitet och kritiskt tänkande uppmuntras.

Ifrågasätt invanda rutiner
– Om vi tänker oss att vi har hanterat en situation med ett ilsket brev eller ett argt samtal från någon som vi har en kundrelation med, så bör vi efteråt diskutera i arbetsgruppen: Handlade vi rätt eller ska vi göra på något annat sätt nästa gång något liknande inträffar? Det viktiga om vi vill ha utveckling och förändring är det här alternativtänkandet, ifrågasättandet av invanda rutiner.
Text: Ulf Storm
redaktionen@forvaltarforum.se

Per-Erik Ellström är psykolog och senior professor i pedagogik med särskild inriktning mot utbildning och lärande i arbetslivet. Läs mer om honom och hans forskning här  

Läs fler artiklar på Förvaltarforum Kompetens
Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega