Ny guide för upphandling av glas

upphandla glastjänster

Glasbranschen har kommit med nya rekommendationer som ska leda till bättre upphandlingar av glastjänster.

– De senaste åren har vi märkt att allt fler efterlyser tydligare riktlinjer för hur man lämpligast handlar upp glastjänster. Det är önskemål som kommer både från företag och upphandlingsenheter. Glasbranschen skiljer sig nämligen i många hänseenden från övriga branscher inom byggsektorn, vilket gör att upphandlingsmodeller som används för andra entreprenörsgrupper, är direkt olämpliga för att handla upp glastjänster.

Det säger Erik Haara, vd på Glasbranschföreningen, i samband med att organisationen går ut med en ny rekommendation till landets kommunala upphandlare om vad man bör tänka på när man handlar upp glastjänster.

Fokus på pris
– Ett problem vi ofta stöter på i upphandlingar av glastjänster är att alltför stort fokus läggs på lägsta pris, utan krav eller viktning på kvalitet, säger Mikael Lindström, projektledare för glasmästeriföretagen i Glasbranschföreningen.

– Dessutom frågar allt fler kommuner efter pris per timme och procentpåslag på material, vilket leder till att det ofta är svårt att avgöra vem som i slutändan gör bäst jobb till lägst kostnad. Det blir också svårt för beställaren att utvärdera och följa upp en leverantör, tillägger Mikael Lindström.

Ladda ner guiden
Den nya guiden för upphandling av glastjänster vänder sig i första hand till personer som arbetar med upphandlingsfrågor på kommuner eller i andra offentliga instanser, men den kan även användas som stöd för upphandling av servicejobb i den privata sektorn.

Här kan du läsa och ladda ner guiden

Snabbfakta om Glasbranschföreningen

Glasbranschföreningen (GBF) är en bransch- och arbetsgivarorganisation för företag verksamma inom glasmästeri, bilglasmästeri, konstinramning och glas- och metallentreprenad i Sverige. Föreningen har cirka 600 medlemsföretag och arbetar bland annat med utbildning, arbetsgivarverksamhet, kvalitetssäkring och auktorisation. Glasbranschföreningen följer och driver centrala frågor för medlemsföretagen och ger även ut branschtidningen GLAS.

 

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega