Näthandel hotar butiker

Nu försämrar digitaliseringen villkoren för detaljhandeln. Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel, varnar för att förändringen kan accelerera i en lågkonjunktur.

I den nya rapporten ”Det stora detaljhandelsskiftet” pekar Svensk Handel på att detaljhandeln under de kommande åren kommer att utsättas av ett stort omvandlingstryck på grund av digitalisering och ökad internationell konkurrens.

Vilken typ av butiker är känsligast för de här förändringarna?

– De stora handelsplatserna utanför städerna är nog de största förlorarna. Platser där några stormarknader har öppnat och så har det kommit till några andra butiker. Den här typen av externa handelsområden har vuxit kraftigt de senaste 10–15 åren, men jag tror inte att de kommer ha samma tillväxt på framöver, säger Jonas Arnberg.

Förutspår butiksdöd
Rapporten visar bland annat att e-handeln förväntas växa från 50 miljarder år 2015 till 192–288 miljarder år 2025. Då skulle e-handeln utgöra 20–30 procent av handelns försäljning.

Handeln blir också mer internationellt konkurrensutsatt och utländska företags försäljning till svenska konsumenter ökar kraftfullt. Den utländska handeln förväntas uppgå till 48–96 miljarder kronor år 2025, vilket utgör 5–10 procent av all handel och 25–33 procent av all e-handel.

Enligt rapporten förväntas detta få dramatiska konsekvenser för svensk detaljhandel: 5 000–10 000 butiker stänger fram till och med år 2025 och antalet anställda sjunker med 20 000–40 000.

Kan gå snabbare
Jonas Arnberg varnar för att förändringen kan gå mycket snabbare under nästa lågkonjunktur.

– Vi har aldrig haft lågkonjunktur och digitalisering samtidigt. Vi vet att människor i en lågkonjunktur är mycket mer benägna att handla billigt och jämföra priser. Konjunkturen går ju upp och ner, så det kommer ju ske. Då får vi se väldigt stora förändringar.

I rapporten dras slutsatsen att priser och marginaler sjunker i takt med att digitaliseringen möjliggör nya affärsmodeller. Det förväntas innebära att handeln koncentreras till färre och större aktörer.

Vem överlever?
Hur påverkar det alla nya stora köpcentrum och hur går det för butikerna i stadskärnorna? Jonas Arnberg tror att köpcentrum och stadskärnor klarar förändringen bättre än externa handelsområden.

– Jag är inte så orolig för köpcentrum. Vi bor i Sverige och det är mörkt, kallt och regnar under en stor del av året. Att åka till ett ställe med tak där man kan gå runt utan jacka, fika och handla tror jag kommer att vara attraktivt i framtiden också. Men de behöver ett uppdaterat erbjudande.

Handeln i många stadskärnor har haft det tufft de senaste åren när det etablerats mycket handel utanför städerna. Men Jonas Arnberg tror på en comeback för cityhandeln.

Landsbygden drabbas
– I en digital miljö vill människor handla lite oftare och närmare hemmet. Stadskärnorna kan ha väldigt fint läge där människor trivs att vara. Man kan hämta ut sina digitala paket där och det finns många möjligheter till nya koncept i en digital handel som kan bära sig på mindre yta i city.

Jonas Arnberg menar att digitaliseringen påverkar butikerna snabbare på landsbygden.

– Bor du i en storstad där det flyttar in många människor kommer du sannolikt få fler butiker. Men bor du utanför stan och folk flyttar från bygden är det troligt att du får färre butiker och då handlar du mer på nätet. Norrlänningar är de som handlar mest på nätet per capita. Det är ju rimligt eftersom de får tillgång till ett utbud som inte finns på den lokala orten.

Jonas Arnberg menar dock att det är viktigt att inte glömma bort att vad som än händer framöver kommer den absoluta majoriteten av försäljningen i Sverige att fortsätta ske via butiker.

Text: Mats Cato
mats.cato@forvaltarforum.se

 

Rapporten förutspår butiksdöd

  • E-handeln växer från 50 miljarder år 2015 till 192-288 miljarder år 2025 och förväntas då utgöra 20–30 procent av handelns totala försäljning.
  • Utländska företags försäljning till svenska konsumenter ökar kraftigt och förväntas uppgå till 48-96 miljarder kronor år 2025. Det är 5–10 procent av handeln 25–33 procent av e-handeln.
  • I sällanköpsvaruhandeln väntas 5 000–10 000 butiker stänga fram till och med år 2025 och antalet anställda sjunka med 20 000–40 000.
  • Priser och marginaler sjunker i takt med att digitaliseringen möjliggör nya affärsmodeller.
  • Handeln koncentreras till färre men större aktörer.