Nätverka digitalt – enklare än du tror

Cecilia Victoria Kärrberg delar med sig av sin bästa tips på hur du når framgång med hjälp av Linkedin.

Kaffe i pappmuggen, ostmacka med salladsblad, fästa namnbricka och en kvart kvar tills frukostseminariet börjar. Tiden ska användas till något vettigt, men långt ifrån alla väljer att mingla. Tur då att det finns fler sätt att ta kontakt och nätverka. Kanske är det dags att få fart på det där slumrande kontot på Linkedin?

– Det finns mycket att vinna på att hoppa på Linkedin-tåget nu, medan många fortfarande testar sig fram och innan det blir för mycket ”brus” av att fler postar inlägg, säger Cecilia Victoria Kärrberg, strateg och utbildare inom sociala medier.

Tillsammans med kollegan Jenni Laapotti driver hon social mediebyrån Digitalsnack samt en podd med samma namn.

– På till exempel Facebook riktar vi oss ju till många olika målgrupper som släkt, vänner, arbetskolleger, kunder och grannen mittemot, väldigt spretigt. Men på Linkedin däremot kan målgruppen avgränsas som vi själva vill utifrån vårt syfte, vi kan nå fram lättare och skapa ett professionellt nätverk. Det gäller bara att ta vara på möjligheten, resonerar hon.

Cecilia Victoria Kärrberg kokar ner det hela till tre delar: skapa en proffsig profil, scouta Ditt nätverk och när det börjar se ut som du vill, skrid till verket – få dina inlägg att flyga! Sammanfattande tips hittar du längre ner i texten.

Äkta och tydlig
Hon understryker att det är viktigt att vara äkta och inte krångla till det när man väljer bild och presenterar sig själv på Linkedin.

– Profilbilden ska spegla ens personlighet, det behöver inte vara den stela proffstagna mot vit bakgrund. När man träffas i köttvärlden så ska man ju känna igen varandra! Och en titel ska vara rakt på, inte få andra att undra ”vad gör den här personen, egentligen?”.

– Sammanfattningen överst är en bra yta att förmedla vad just du vill och brinner för. Visa att det finns en passionerad person bakom all kompetens och alla ord.

Alltid en personlig hälsning
Cecilia Victoria Kärrberg uppmanar också till öppenhet och nyfikenhet, svara ja till de kontaktförfrågningar du får, även om det inte är en person du känner till.  Det går ju alltid att avfölja eller ta bort en kontakt från feeden (högerklicka i så fall på de tre prickarna uppe till höger i inläggen) om det skulle behövas.

Skickar du själv en kontaktförfrågan till någon du inte träffat – var noga med att lägga till en hälsning där det framgår varför du tar kontakt.

Undvik att fastna i återberättarfällan
Det som kan vara knepigt när det är dags att posta inlägg är att inte bara återberätta något, utan även skapa engagemang och utbyte. Här gäller det att göra sig intressant genom att tänka: nytta, nytta, nytta. Bilden på den nya mässmontern som du lägger upp kanske är fin – men var finns nyttan för mottagaren?

– Lägg till några smarta tips ”Så lyckas du på mässan” eller berätta bakgrunden till att ni står där och vad ni nu kan erbjuda ”Vi har jobbat så hårt under fem års tid med detta och nu …”, råder Cecilia Victoria Kärrberg.

Bli en ambassadör – deala med chefen!
Att prata med sin chef om att få avsätta arbetstid för att skapa och publicera innehåll på Linkedin ser hon som en riktig win win-situation, arbetsgivare och arbetstagare emellan.

– Det personprofilerade ger mycket större trovärdighet än om företaget själv lägger upp något i sina digitala kanaler. En anställd som förmedlar stärker arbetsgivarens varumärke och samtidigt ger det ju en egen synlighet för den anställde. Vi kommer se mycket mer av detta framöver.

– Som det ser ut nu på Linkedin har vi en mindre grupp som är väldigt, väldigt aktiv och en större som är ganska passiv. Det här tror jag kommer att jämnas ut. Så kom igång att posta inlägg, bli en feeder!

Text: Sophie Sölveborn
redaktionen@forvaltarforum.se

Expertens råd för att lyckas på LinkedIn:

  1. Publicera en proffsig profil.
    Först och främst, lägg upp en bild som är Du. Känns den proffstagna porträttbilden från jobbet stel och opersonlig? Välj då en bild på dig rakt framifrån i en mer naturlig miljö. Uppdatera din CV, var selektiv, kort och konkret. Lyft fram de relevanta delarna om du ser till vilken roll du har, eller vill ha. Konkretisera vad du uppnått i dina olika roller. Rubriken är din titel och eftersom den är sökbar ska du vara noga med hur du titulerar dig. Under rubriken ”bedrifter”, skrytdelen, kan du lägga in om du vunnit något pris eller liknande. Och lägg möda på ”sammanfattningen”. Här ska det framgå vad du brinner för och vad du vill. Tänk passion och vision! Och tänk på att du även kan lägga in en länkar i din profil, exempelvis till något projekt du varit en del av eller ett blogginlägg du skrivit.
  2. Scouta Din målgrupp.
    Vilka finns där? Använd sökfunktionen på Linkedin och se dig omkring. Bransch, titel och ort. Vilka Vill du ha i ditt nätverk? Vilka vill du prata till och med – och varför? Skicka kontaktförfrågningar med en personlig hälsning.
  3. Få dina inlägg att flyga!
    Välj en catchig rubrik för att fånga intresse, ha något att berätta, kom till en poäng och avsluta gärna med en fråga för att skapa engagemang. Tänk på att innehållet ska vara professionellt relaterat och lyft gärna fram andra personer eller företag som du samarbetat med eller av någon anledning vill göra uppmärksamma på inlägget. Tagga genom att sätta ett @-tecken framför namnet och se att det blir länkat till hens profilsida.

 

Har du hört om #LinkedInSalibaChallenge? Michael Salibas initiativ på Linkedin – som resulterat i att närmare 400 personer fått jobb.

 


Svenskarna och Linkedin
Det är fler män (34 %) än kvinnor (25 %) som använder Linkedin. Det gäller även i de flesta åldersgrupperna, förutom 26–35 år och 76+ år där kvinnorna är fler. Det är vanligare både bland föräldralediga (41 %) och arbetande (39 %) att använda LinkedIn, än bland arbetssökande (30 %).

30 procent av internetanvändarna använder tjänsten någon gång. Det dagliga användandet ligger på cirka 4 procent. De flesta användarna är verksamma inom it- och kommunikationsbranschen samt finansbranschen. Linkedin-användningen nedbrutet på branscher samvarierar i hög grad med hur vanligt det är att man har internet på arbetet.
Källa: Svenskarna och internet 2018. En årlig studie av svenska folkets internetvanor

Läs fler artiklar på Förvaltarforum Kompetens