Partnertext från Newsec

”Viktigt bygga förtroende och goda relationer”

Anneli Johansson arbetar som Key Account Manager inom segmentet handel i Newsecs svenska förvaltningsorganisation. Här berättar Anneli hur hon genom coachande ledarskap lyckas bygga team av nöjda medarbetare som vinner priser tillsammans med kunderna, även om ingen sitter på samma kontor. 

I snart 20 år har jag arbetat på Newsec och haft en rad olika roller och uppdrag. Det som är allra roligast med att jobba på Newsec och det som jag tror gör att vi får så fina resultat i Great Place to Work (de senaste åren på tredje plats i kategorin stora organisationer) är att företaget investerar i sina medarbetare.

Jag är själv ett bra exempel på hur mångsidig en karriär hos oss kan vara. Newsec erbjuder nya utmaningar och hjälper medarbetare att ta kliv som man kanske inte ens själv vågat tro sig klara av.

De senaste fem åren har jag varit ansvarig för vårt handelssegment och jag måste verkligen säga att det är ett av Newsecs starkaste områden. Vi har stor kompetens och har hittat bra former för att dela erfarenheter genom olika forum och digitala kanaler, vilket gör oss väl rustade att ta oss an nya utmaningar.

Styrkan i att ha rätt person på rätt plats
Jag har en mycket spännande och kul roll där jag får möjlighet att samarbeta med fantastiska kunder och kollegor. Vi arbetar väldigt nära fastighetsägaren, egentligen tillsammans som ett lag, i ett flertal stora städer runt om i Sverige och resten av Norden.

Newsecs roll är att säkerställa att vi har precis rätt bemanning och team på plats som levererar och brinner för laganda och köpcentrumets varumärke.

Nyckeln till detta är ett lokalt hjärta och med det menar jag personer som har lokal kännedom och förankring. Det är genom lokalt nätverk och god kännedom om orten som vi får den där förståelsen för hur köpcentrumet blir nummer ett.

Skapar styrkan i varumärket
Ett varumärke blir inte starkare än personerna bakom det. Centrumledningen är ansiktet utåt för köpcentrumen men det är hela teamet som tillsammans skapar styrkan i varumärket och sätter platsen som en destination, något man vill besöka.

Det handlar alltså om att skapa ett köpcentrum som är en handelsplats där man vill vara och det är just i samarbetet mellan centrumledning, fastighetsägare och hyresgäster som vi kan åstadkomma den känslan.

När vi rekryterar utgår vi alltid från vem som är rätt person i just det här specifika sammanhanget, någon som kan leva upp till varumärkets värderingar och bygga det tillsammans med fastighetsägaren.

Jag tycker att vi lyckats väldigt bra och det kan vi se när vi tillsammans med våra fastighetsägare vinner många fina priser: bästa köpcentrum, bästa handelsplats, bästa citygalleria, bästa centrumchef… Det är verkligen ett kvitto på att vår modell fungerar – det handlar om samarbete!

Utmanande och belönande
Totalt inom Newsec i Norden är det 60 personer som arbetar med förvaltning inom segmentet handel. Mitt team består av 38 medarbetare som alla är utspridda på köpcentrum runtom i landet, varav jag har personalansvar för 14 personer.

Det gör det dagliga ledarskapet till en utmaning eftersom mycket behöver skötas på distans. För att kompensera för den fysiska frånvaron har videosamtal och individuellt skräddarsydda lösningar varit nyckelfaktorer för ett förtroendefullt samarbete.

För mig är öppenhet och feedback A och O när det kommer till att bygga en ömsesidigt bra relation kollegor emellan. Newsec har möjliggjort min egen utvecklingsresa och därför känns det fantastiskt roligt att få vara med och stötta kollegor, samtidigt som det ger mig en personlig skjuts också när jag arbetar så nära mitt team.

Det är härligt med så många möjligheter att fortsätta utvecklas!

Anneli Johansson,
Key Account Manager
Newsec