Antalet rapporter om missförhållanden har ökat med 500 procent och antalet nytillkomna kunder har mer än tiodubblats på ett år, skriver ett säkerhetsföretag i ett pressmeddelande.
Företaget WhistleB konstaterar en kraftig ökning av efterfrågan på visselblåsartjänster i kölvattnet av #metoo.
Som en direkt följd av #metoo-kampanjen har många företag och organisationer valt att upprätta egna kanaler för visselblåsning, för att bättre kunna hantera den här typen av frågor internt.
Förändrad attityd
Antalet rapporter hos de befintliga kunderna ökade med hela 500 procent mellan fjärde kvartalet 2017 och samma period året innan. Det höga antalet rapporter har fortsatt även under 2018.
– #metoo ändrade synen på visselblåsare totalt. Den som vågar säga ifrån är stark. Våra kunder berättar om hur de genom den ökade rapporteringen har kunnat agera och lösa problem kring trakasserier på arbetsplatsen, säger Gunilla Hadders, founding partner på WhistleB.
Kan göra mer
– Det här visar på en ökad medvetenhet och ett mycket stort behov av den här typen av tjänster, säger Gunilla Hadders.
Hon menar dock att Sverige kan göra en hel del för att underlätta ytterligare för företag som tar företagsetik på allvar.
I Frankrike och Holland har man till exempel lagstiftat om att alla företag med mer än 50 anställda ska erbjuda visselblåsartjänster. I Sverige följer vi endast EU:s krav på att finansinstitut ska ha en visselblåsartjänst.
Källa: WhistleB
Tidigare artiklar om visselblåsarsystem
Därför behövs ett bra visselblåsarsystem
Först med visselblåsarfunktion
Skapa kanal för visselblåsare
Så stoppar vi sexuella trakasserier
Ställer krav på arbete mot trakasserier
Byggcheferna: #metoo behövs i branschen
Så anmäler du sexuella trakasserier