Flexibla ytor och avtalstider, citynära lägen och större enheter. Den bilden av framtidens logistikfastigheter ger fastighetsrådgivaren Colliers i sin årliga rapport.
Syftet med sammanställningen i Logistic Market Report 2018 är att ge en övergripande bild av fastighetsmarknaden och Colliers bild av hur dagens och framtidens marknad för logistikfastigheter ser ut.
Länk till rapporten i sin helhet hittar du under artikeln.
Förändrade mönster
När det gäller uthyrningen drar rapporten följande slutsatser:
- I takt med att handelsmarknaden förändras ifrån traditionella mönster blir det allt svårare att prognostisera framtiden vilket är en bidragande faktor att både flexibla logistikytor och avtalstider efterfrågas allt mer.
- E-handeln påverkar i många led och därmed även rörligheten på marknaden. Vi ser att större aktörer fokuserar på citynära lägen för både större och mindre enheter för att möta e-handeln.
Nya detaljhandeln
Framtiden kommer enligt rapporten kännetecknas av följande utveckling:
- Logistik är den nya detaljhandeln.
- Fler satsningar genom antingen mindre pilotprojekt, där ett företag hyr en citynära lagerlokal, för att kunna leverera på extremt kort tid, eller genom större enheter.
- Automation blir mer och mer ”vardag” när ett företag bygger upp sin lagerverksamhet i nya lokaler.
- Hyrorna väntas hålla sig på den nuvarande nivån på många platser i Sverige.
- Nybyggnation lär fortsatt vara attraktivt och hålla stadigt med genomsnitt på 300 000 kvadratmeter nyproducerat varje år.
Överblick av marknaden
– Vår sammanställning är en djupdykning av hur fastighetsmarknaden inom industri och logistik sett ut i Sverige under 2017 och inledningen av 2018, säger Christoffer Bladh Nord, projektledare inom Industri & Logistik på Colliers.
Han berättar att rapporten också är en sammanställning som reflekterar Colliers bild av marknaden.
– Vi förutspår även hur marknaden kommer att se ut under året och framöver. Vi tror att läsaren, oavsett kunskapsnivå, får en bra överblick av fastighetsmarknaden inom industri och logistik.