Varför ska bolaget investera i egen fiber?

Björn Schenholm Ristborg och Mikael Dimadis berättar om fördelarna med att Einar Mattsson äger sin egen IT-infrastruktur.

Fastighetsbolaget har installerat ett nytt fibernät i 94 fastigheter med 5 200 lägenheter på cirka sex månader. Det innebär till att börja med att alla bolagets hyresgäster har öppen fiber och själva kan välja operatör och bestämma vem som ska leverera tjänsterna.

Men det finns många andra fördelar och möjligheter.

Mikael Dimadis, vd på Einar Mattsson Fastighetsförvaltning, och Björn Schenholm Ristborg, ansvarig för affärsutveckling i samma bolag, berättade på AktivBos Benchmark Event den 8 februari att det finns fyra viktiga punkter som Einar Mattsson bygger sin utveckling kring när det gäller digitala fastigheter.

Ägarskap viktigast
De fyra punkterna är:

  1. Ägarskap kund/fastighet
  2. Affärsmöjligheter
  3. Långsiktighet
  4. Trygghet

– Det viktigaste är ägarskapet, sa Mikael Dimadis och tillade att det är fastighetsägaren som är bäst skickad att äga fastigheter, komponenterna i fastigheterna och kunderna.

Men varför ska fastighetsägare göra en så stor investering när de kan låta fiberleverantörer betala för installationen och äga nätet?

Google knackar på
– Man kan ju fundera på varför de kommer med erbjudandet. Hur ser deras kalkyl ut? sa Björn Schenholm Ristborg.

– Det finns affärsmöjligheter bara man sätter sig ner och gör den här analysen, sa Mikael Dimadis. Jag tror att vi har varit lite för lata som fastighetsägare. Det är bekvämt att någon annan gör det. Men med en investering så går det att räkna hem de här pengarna bara man bestämmer sig för att köra.

Han gav rådet till fastighetsbolag att ta ett beslut och sätta igång.

– Det här händer med rasande fart. Gör inte du det kommer Google snart att knacka på din dörr och be att få köpa din fastighet. De ser enorma fördelar med din fastighet.

Mer ”face time”
I framtiden kan till exempel rondering och dokumentering automatiseras ytterligare och utföras effektivare. Då kan servicetekniker få mer tid att prata med hyresgäster och leverera bättre service.

Mikael Dimadis poängterade att digitalisering för Einar Mattsson inte innebär att det blir mindre ”face time” med bolagets kunder, utan snarare mer.

– Jag vill säga till de 170 personer som jobbar hos oss och till alla andra i förvaltningsorganisationer att ni inte ska vara oroliga för det som händer just nu. Vi ska ta en position och bestämma oss för att digitalisering av fastigheter handlar om att stärka kundrelationen. Då behövs både digitala hjälpmedel och de personliga tjänsterna som är jätteviktiga. Kundrelationer på riktigt är ju att förstå vad våra kunder behöver.

Vi förstår kunderna
Att som fastighetsägare gömma sig bakom gränsen för vad vi kan ställa upp med och vad hyresgästen själv måste sköta är ingen bra affärsstrategi, enligt Mikael Dimadis.

Han berättade att Einar Mattsson har ett samarbete med kommunikationsoperatören Teracom som gör det möjligt att bygga upp en digital plattform, men det är fastighetsbolaget som äger fiberinfrastrukturen.

– Därigenom skapar vi möjligheter för att leverera tjänster. Men vi måste lägga ännu mer tid på att förstå vad kunderna vill ha. Och vem är bäst på att förstå vad våra boende vill ha om inte den som äger boendet.

Lägre driftkostnader
En stor fördel med att äga IT-strukturen är att man som fastighetsägare kan spara pengar till exempel genom optimerad driftstyrning.

– Det finns flera undersökningar som visar detta, men jag vågar påstå att 20–30 procent är på sikt realistiskt att hämta hem med en fjärrkoppling och ökad driftstyrning, sa Mikael Dimadis.

Han underströk att Einar Mattsson är en långsiktig fastighetsägare som även ser långsiktigt på möjligheterna med investering i egen fiber.

Skydda integriteten
– Alla investeringar som vi gör i fastigheterna ser vi på lång sikt. Det gäller även fibern. Vi ser att teknikutvecklingen går i rasande fart, men den optiska fiber som vi har installerat kommer hålla i många år och skapa förutsättningar för nya affärer.

Långsiktighet är en förutsättning för att skapa trygghet för de boende. När det gäller digitalisering handlar det om säkerheten och den personliga integriteten. Vad innebär den nya personuppgiftslagen och GDPR om man äger sin egen fiber?

– Det är inte många som har färdiga svar. Men vi måste ha med säkerhetsaspekten när det gäller digitalisering. Vi måste tänka på att se till att rätt person har rätt behörighet till rätt data vid rätt tillfälle. Annars kan det gå ganska illa, sa Mikael Dimadis.

Säkerhetsproblem
Björn Schenholm Ristborg inledde med att beskriva hur sårbara svenska fastigheter med molnlösningar är för IT-attacker.

Han konstaterade att fiber försvårar hackning av system för styrning av vatten, värme, ventilation, passersystem och elektroniska anslagstavlor.

Ett annat problem som Björn Schenholm Ristborg tog upp är all information som Facebook och andra internetaktörer samlar om oss via våra mobiler.

– De äger den data som ni just nu levererar gratis till dem? Det är det jag menar med att ta över ägarskapet över digitaliseringen. Våra hyresgäster ska ha en möjlighet att inte behöva lämna ifrån sig den här informationen. Vår infrastukturlösning kan liknas vid ett sorts intranät. Det betyder att vi inte är med i någon molnstruktur i våra fastigheter, sa Björn Schenholm Ristborg.

Bara att mäta
IT-infrastrukturen gör det också möjligt att spara pengar i fjärrvärme och elförbrukning genom att mäta.

– Vi behöver inte reglera någonting, utan bara mäta och till exempel se vad vi har för värme i huset, eller i olika delar av huset, eller hur mycket varmvatten skickar vi ut just nu. Bara genom att börja göra det påverkar vi alla i vår organisation. Då blir folk medvetna om att det inte är vettigt att vi skickar ut 75-gradigt vatten eller att vi har 26 grader på plan 2.

Skapar kundnytta
Internet är viktigt, men det spelar faktiskt ingen roll vem som levererar internet.

– Det är ungefär som med kallvatten. I vår värld har det blivit väldigt uppenbart att fiber är en del av infrastrukturen på riktigt, ungefär som att ha kallvatten och el i huset, sa Björn Schenholm Ristborg.

Einar Mattsson kan också erbjuda andra att få vara med på bolagets plattform, vilket skapar kundnytta. I framtiden kan till exempel hyresgäster erbjudas vårdtjänster, paket-, mat- och klädleveranser eller uppkoppling av IoT-apparater (Internet of Things).

Nya lösningar
Björn Schenholm Ristborg konstaterade att de första digitala tjänsterna och lösningarna som Einar Mattsson erbjuder via plattformen inte är ”wow”, men att det kommer nästa år.

Hittills har Einar Mattsson skapat fyra nya tjänster och lösningar:

  • Digital signering som möjliggör papperslösa kontrakt.
  • Digital bopärm som är lätt att uppdatera.
  • App som visar inomhustemperatur, vatten- och elförbrukning samt hur mycket pengar och energi man kan spara med olika åtgärder.
  • App som visar fasader på bolagets fastigheter där man kan klicka på väggen för att se hur mycket lägenheten bakom kostar att hyra, hur den ser ut inuti och om den är ledig. Ladda ner Haga Nova på Google Play eller App Store för att kolla på appen.

Lasse 2.0
– Vi har funderat mycket på det här att kunna lägga ner mer tid på de kunder som verkligen behöver det och att erbjuda andra typer av tjänster i framtiden sa Björn Schenholm Ristborg.

Han beskrev en idé som Einar Mattsson Fastighetsförvaltning funderar på att ta vidare med drönaren Lasse 2.0. Tanken är att en drönare skulle kunna rondera och kommunicera via bolagets digitala plattform.  Men idag är Lasse 2.0 som sagt fortfarande på idéstadiet.

Text: Mats Cato
mats.cato@forvaltarforum.se