Tio tips för vett och etikett på jobbet

Annmarie Palm, expert på affärsmässigt uppförande och författare till boken ”Business behavior: Uppför dig – eller tappa affären” delar med sig av sina bästa tips i tidningen Chef.

1) Svara alltid på tilltal
Oavsett om det sker via telefon, mejl, autosvar, sms eller annat sätt. Om du inte hinner själv – ta hjälp.

2) Undvik att ta mobilsamtal när du sitter i möte
Om du känner dig tvungen, tänk på att hålla en trevlig ton. Be att få ringa upp, och gör det också.

3) Se över din tillgänglighet
Vad är realistiskt? Upprätta gärna en policy kring hur tillgänglig du vill vara, och förmedla innebörden till omgivningen.

4) Undvik vita lögner.
Även långbänkar och att låta förfrågningar rinna ut i sanden. Var rak och ärlig, även när du måste säga nej.

5) Ha ett syfte
När du bokar in ett möte: Var tydlig med varför du vill ses.

6) Kom aldrig försent
Och om du någon gång ändå skulle bli försenad: Var noga med att be om ursäkt.

7) Kom förberedd
Se till att vara påläst och visa att du har någorlunda grepp om motpartens bransch och omvärld.

8) Planera din klädsel
Att klä sig efter situation är ett sätt att visa respekt. Trasiga jeans kanske faktiskt inte funkar på kundmöten.

9) Fokusera på dem du har möte med
Se dem i ögonen. Pilla inte med annat.

10) Tacka – och säg förlåt när det behövs

 

Läs hela artikeln i tidningen Chef