Snygga skor sparar energi

Stefan Lindsköld, vd och partner på Aktea.

Boende i flerbostadshus bryr sig inte om sin bostads miljöpåverkan och kan till och med motarbeta allt för stora energieffektiviseringar som kan riskera att påverka dem.

Det är en av slutsatserna från det svenska arbetet inom BuildUpon, ett stort europeiskt samarbete för att främja så kallad ”deep renovation” av flerbostadshus.

Vi vet sedan tidigare att energianvändningen i miljonprogramshus i stort sett kan halveras vid renovering, och stora effektiviseringar kommer att krävas för att bidra till ett bättre klimat. Men det kräver engagemang från alla inblandade.

Saknas efterfrågan från hyresgästerna
Men BuildUpons arbete visar samtidigt att det främsta hindret mot energieffektivisering är att det helt enkelt inte finns någon efterfrågan för energieffektiva bostäder bland hyresgästerna.

Trots att stödet är starkt i samhället för att bidra till ett bättre klimat, känner man uppenbarligen inget behov av att spara energi i sin egen bostad.

Hållbarhetsdrivande fastighetsägare upplever till och med ett motstånd från hyresgäster mot annat än de sedvanliga stamrenoveringarna.

Hur få till förändring?
Vänder vi inte det kan det få stora konsekvenser. Om en fastighetsägare i bra läge i vilken svensk stad som helst skulle kunna strunta fullständigt i alla hållbarhetsaspekter och ändå ha nöjda hyresgäster, hur ska vi då få till förändring?

Jag kommer att tänka på en studie i Motiverat resonerande som leddes av Neeru Paharia, associerad professor vid Georgetown University i USA. Det handlade om skor. Försökspersonerna förevisades en bild på en sko och fick samtidigt veta att den var tillverkad i ett asiatiskt land av personal med usla arbetsvillkor och låga löner.

Vårt engagemang styrs av det som främjar oss
Deltagarna i första testgruppen blev upprörda över arbetarnas situation och ville i stort sett bojkotta skotillverkaren. Det hör till historien att skon de förevisades var synnerligen ful. Den andra testgruppen gavs samma information men visades en bild på en väldigt attraktiv sko.

Denna grupp såg inte alls några problem med köpet. Till exempel resonerade de att det kanske i vissa länder var bättre med ett dåligt betalt jobb än inget jobb alls.

Kort sagt, vårt engagemang för samhällsfrågor styrs till stor del av vad vi upplever främjar oss själva. Det kan tyckas krasst, men är något som kan användas.

Plusvärden
I energikonsultens värld kallas det Plusvärden, det vill säga fördelar och positiva resultat som man får utöver energibesparingen. För att få hyresgäster att stödja och till och med driva på för energieffektivisering tror jag att vi behöver visa att deras ”sko” faktiskt kan bli mycket snyggare!

Fastighetsägare behöver tona ner sina kampanjer för att ska spara kilowattimmar och koldioxid. Istället bör de beskriva hur livet för de boende kan bli så mycket bättre genom åtgärder som samtidigt sparar energi.

Beskriv alla fördelar
Bullret från gatan minskar genom isolerade fönster, du får jämnare och behagligare inomhusklimat genom ett modernt styrsystem, tryggheten ökar genom ny trapphusbelysning, och väl fungerande mekanisk ventilation kan filtrera bort bilarnas föroreningar innan luften kommer in i bostaden.

BuildUpon-projektets slutsatser är helt rätt: ska vi lyckas minska miljöbelastningen från befintliga hus krävs att vi vänder på diskussionen och skapar ett brett engagemang. För att nå dit behöver vi tala mindre om kilowattimmar och mer om hur energieffektiviserande åtgärder direkt bidrar till ett bättre liv för de boende.

Stefan Lindsköld
redaktionen@forvaltarforum.se

Stefan Lindsköld är vd och partner i Aktea Energy som är specialister på energieffektivitet och sund inomhusmiljö i fastigheter och verksamheter, med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Han har under flera år drivit Stockholms stads Företagsnätverk för hållbara fastigheter, och är även initiativtagare till Solcellsgruppen där fastighetsägare och fastighetsutvecklare träffas för att diskutera lönsamma solcellsinvesteringar.

 

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega