Diös storsatsar på utbildning

Henrik Lundmark, fastighetschef på Diös Fastigheter.

Diös fastigheter ska under hösten lyfta sin driftorganisation. Bolaget blir först med att certifiera sina drifttekniker och fastighetsskötare som fastighetstekniker enligt Favals branschstandard.

– Det gynnar både vårt bestånd och våra kunder. Genom att höja kvaliteten på drift och skötsel mår våra fastigheter bättre. Med högre kompetens i driftorganisationen kan vi dessutom möta våra kunders behov mycket snabbare, på ett bättre sätt och med högre kvalitet, säger Henrik Lundmark, fastighetschef på Diös.

40 medarbetare
Sammantaget är det 40 medarbetare som i dag jobbar antingen som drifttekniker eller fastighetsskötare som ska certifieras som fastighetstekniker.

– Lite förenklat kan man säga att vihöjer kompetensnivån och gör rollen bredare än tidigare. Bland annat väver vi in en hel del juridik och beställarkompetens i rollen. De som är drifttekniker i dag fortsätter samtidigt att vara specialister på sina tekniker.

Ny organisation
När utbildningarna är klara vid årsskiftet sjösätter bolaget en ny organisation där förvaltare, teknisk förvaltare, uthyrare och fastighetstekniker jobbar i team med ansvar för olika bestånd. Hittills har drifttekniker och fastighetsskötare inte haft något eget team att jobba med.

– Just nu är vi i färd med att kompetensinventera alla medarbetare för att därefter ta fram en skräddarsydd utbildning för varje medarbetare, berättar Henrik Lundmark.

Utbildningen sker i samarbete med Jämtlands gymnasieskola, som är valideringscenter.

Text: Hans Hellberg
hans.hellberg@forvaltarforum.se

Dela artikel:
Share on LinkedInShare on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this page