Därför har Skövdebostäder så många nöjda kunder

Thomas Olsson och Per Carlsson framför kvarteret Folkparken.

Genom kundfokuserat arbete i egen regi, effektiva renoveringar och varierat bostadsutbud har Skövdebostäder behållit sin popularitet hos hyresgästerna genom åren. Två år i rad har bolaget fått fastighetsbranschens pris Kundkristallen och nu är de nominerade till Årets samhällsbyggare.

– Det är fantastiskt kul att vi uppmärksammas, det ger en oerhörd energi i bolaget så att vi kan jobba och bli bättre, säger Thomas Olsson, förvaltningschef som tar emot tillsammans med förvaltaren Per Carlsson på kontoret ovanför bostadsbutiken som ligger centralt i Skövde.

Skövdebostäder har gjort egna kundenkäter sedan 1990-talet, så de visste redan att de var populära när de 2015 fick pris i alla tre klasser i Kundkristallen – och året därpå i två av klasserna.

Kundmätningarna och uppföljningen av dessa är en viktig anledning till att de har nöjda kunder.

– Vi har ett väl etablerat system för att analysera mätningar och bryta ner dem i handlingsplaner och mål på individnivå, det är lite unikt tror jag, säger Thomas Olsson.

Kvartersvärdarna guld värda
En viktig anledning till kundernas höga betyg är kvartersvärdarna, som man varit noga med att behålla.

– Vår målsättning är att hyresgästerna ska ha en enda person och ett telefonnummer att vända sig till i sitt område. Den här personen är den första man möter när man får sin nyckel och hen ska kunna hantera allt från stopp i avloppet till klagomål på grannens hund, säger Per Carlsson.

En annan sak bolaget hållit hårt på är att behålla alla delar av verksamheten i egen regi.

– Det här gör att vi kan utvecklas och bli vassare. Vi har till exempel egenutvecklade styr- och övervakningssystem. Vi har också egen personal med redan i projekteringsstadiet av varje ny fastighet vilket gör att slutprodukten blir mycket bättre.

Kan snabbt slå larm
Att den egna personalen utför allt arbete i fastigheterna gör också att de snabbt kan slå larm om något är fel.

– Vi har utvärderat det här med egen regi i många omgångar men hamnar alltid i att vi ska fortsätta så här. På det här sättet hamnar vi inte inte i avgränsningar om vad vi ska göra för åtgärder, vilket man kan riskera med entreprenörer, säger Thomas Olsson.

Många bostadsbolag kämpar fortfarande med att hitta strategier för hur de ska renovera gamla slitna byggnader, men Skövdebostäder är redan klara med alla hus som är byggda på 1950-70-talet. Endast få fastigheter har sålts ut.

– Redan i början på 2000-talet antog vi en strategi om att gå igenom våra bestånd med stambyten, så vi har tagit dem löpande efter när de är producerade, säger Thomas Olsson.

Varsam ombyggnad
Ingången var en ”varsam ombyggnad”. Bolaget har stambytt alla vatten- och avloppsrör och satsat på kvalitet i våtrummen. Fungerande befintliga köksstommar har behållits.

– Det har inneburit att vi kunnat göra varsamma hyreshöjningar, inte mer än cirka 500 kronor någonstans, säger Thomas Olsson. Parallellt med detta har vi haft ett kundvalssystem med möjlighet till standard mot hyreshöjning där hyresgästen själv får avgöra vilken nivå den vill ha på lägenhetens ytskikt utöver de renoveringar hyresvärden tycker är lämpliga.

Det har gjort att alla bostadsområden är populära.

– Genom att löpande hålla en god standard i alla områden med tidiga satsningar på våra yttre miljöer har våra boenden en hög status. Vi har på detta sätt motverkat traditionella problem med skadegörelse och så vidare, säger Tomas Olsson.

Uppskattad variation
En tur runt Skövde visar upp ett varierat bostadsbestånd med allt från klassiska små femtiotalslägenheter till nya superekologiska Aspö Eko-logi och radhusliknande bostäder och villor. Den här variationen uppskattas av hyresgästerna.

– Mest populära är de centrumnära bostäderna, säger Thomas Ohlsson.

Utmaningar man står inför nu är att ta hand om åttio- och nittiotalshusen. Till exempel ytskikt i våtrum– hissar, plåttak och låssystem,

– Men vi är inte i fas att göra stamrenoveringar där än, utan får börja med installationerna nu och stamrenoveringar sedan, säger Thomas Olsson.

Mycket på gång
En annan utmaning är att Skövde liksom många andra städer ska växa. Just nu är Skövdebostäder bland annat i färd med att färdigställa superekologiska Aspö Eko-logi och bygget av Frostaliden – Sveriges största bostadsområde med höga hus med trästomme.

– Vår målsättning är att producera 700 lägenheter från 2016 till 2019, vilket vi kanske klarar. Det blir en utmaning att hänga med i förvaltningen, både att ta hand om husen och våra kunder, säger Thomas Ohlsson.

Text & foto: Martina Nyhlin
redaktionen@forvaltarforum.se

Skövdebostäders tips för att bli populär hos hyresgästerna

  1. Säkerställ kommunikation med hyresgästen, ligg alltid ett steg före och informera och ta emot frågor i god tid. Förebyggande arbete har man igen.
  2. Skapa en företagskultur med engagerad serviceinriktad personal.
  3. Att ha personal i egen regi ger väldigt många synergieffekter.
  4. Kundvärdar är väldigt uppskattade, hyresgästerna gillar att känna den de ska vända sig till.
  5. Inför ett system med kundval och öppna och tydliga system för uppgradering av ytskikt och vitvaror.

 

Mer om Skövdebostäder

Antal anställda: 94.
Uthyrningsbar yta: 307 447 kvadratmeter
Kontor: 7 904 kvadratmeter
Bostäder: 299 543 kvadratmeter
Kommande projekt: Aspö Eko Logi etapp 3  61 lägenheter + gruppboende och förskola, Ekedal 150 lägenheter, Frostaliden 190 lägenheter, Grubbagården 44 lägenheter, Kurorten 132 studentlägenheter.

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega