Kopparstaden satsar på långsamladdning

kennet_ahlstrom_kopparstaden_bred

Om alla skulle välja snabbladdning när vi i framtiden har en miljon elbilar eller mer skulle den samlade eleffekten i Sverige inte räcka till under årets kallaste period, säger Kenneth Ahlström.     Foto:Anna Wågemark.

Bostadsbolaget Kopparstaden i Falun erbjuder alla hyresgäster som vill en laddplats för elbil. Tricket är att till låg kostnad bygga om motorvärmare till laddare och endast erbjuda långsamladdning.

För ett år sedan efterfrågade den första hyresgästen laddplats för sin elbil.  I dag har bostadsbolaget tolv laddplatser.

– Vi vill inte rusa i väg eller låsa fast oss i nåt system som sedan inte visar sig bli bra. Men tanken är att erbjuda alla som vill att få en egen laddplats, berättade Kopparstadens driftchef Kenneth Ahlström, vid Sabos seminarium Energikicken i Uppsala.

Två skruvar och en snabbkoppling
Det kan man göra tack vare en bra befintlig infrastruktur. Bolaget med 6 400 lägenheter har i dag 2 400 motorvärmare som enkelt kan konverteras till laddstationer till en billig penning.

–  Montaget görs enkelt med två skruvar och en snabbkoppling,  Insatsen kostar 4500 kr och ger två laddplatser.

Räcker med 10 amperes säkringar
Kopparstaden har valt att satsa på långsamladdning, 2,3 kilowattimmar, vilket innebär att det räcker med 10 amperes säkringar.

– Det innebär att vi kan erbjuda laddning i princip var som helst utan någon större påverkan på effekten för  fastighetsabonnemangen när vi säkrar upp några platser från 6 till 10 ampere.

– Att installera två semisnabba laddare (22 KW styck) med ett effektabonnemang skulle ge en fast kostnad på nästan 1 200 kronor i månaden per plats, plus en investering på 30 000–50 000 kronor eller ännu mer om grävningsarbeten krävs. Hur många hyresgäster vill betala för det, frågar sig Kenneth Ahlström.

Men beslutet att välja långsamladdning grundar sig också på en nationell helhetsbedömning.

Effekten räcker till till alla
– Om alla skulle välja snabbladdning när vi i framtiden har en miljon elbilar eller mer skulle den samlade eleffekten i Sverige inte räcka till under årets kallaste period. Då skulle vi bli tvungna att importera smutsig kolkraft, vilket skulle innebära högre koldioxidutsläpp än i dag och till väldigt högt pris. Med långsamladdning får du en full tank över natten, vilket räcker för de flesta.

Valt schablondebitering
Kopparstaden har hittills valt att göra en schablondebitering för sina laddstolpar. För 495 kronor i månaden får hyresgästerna en parkeringsplats med tankställe och fri el.

– Det kan hända att vi ändrar debiteringsformen framöver men än så länge fungerar detta bra.

Kenneth Ahlström passade också på att lugna dem som hört att  så kallade mode 2-laddare med vanlig stickpropp ska förbjudas. Det står ingenstans i den rapport från Elsäkerhetsverket som många försäljare hänvisar till.

– Det pratass mycket om det men det är inte sant. Det är i själva verket ett försäljningstrick för att få sälja dyrare laddstationer.

Text: Hans Hellberg
hans.hellberg@forvaltarforum.se